Toegang is gratis, maar vanwege beperkte capaciteit is vooraf aanmelden verplicht.
Het programma opent met een gesprek over de filosofie van drag als kunst van transformatie–hoe drag binaire tegenstellingen destabiliseert, normen uitvergroot en ruimtes creëert voor verzet en spel. Aan de hand van casestudy’s uit verschillende delen van de wereld onderzoeken we hoe drag zich aanpast aan specifieke culturele tradities en hoe performers gender en seksualiteit opnieuw vormgeven binnen hun eigen sociale context.
We bestuderen ook een dringende vraag van onze tijd: waarom is drag het mikpunt geworden van de groeiende anti-genderbeweging en rechtse politiek? We onderzoeken hoe overheden die steeds autoritairder worden omgaan met drag en genderdiversiteit en welke culturele angsten drag oproept in samenlevingen waar strikte normen de macht voeden. Is drag per definitie een bedreiging? En zo ja, waartegen precies? We onderzoeken hoe drag de staatsidealen van nationale moraliteit, heteronormativiteit en culturele zuiverheid ter discussie stelt.
Tot slot staan we stil bij wat het verbieden van drag en queer performance betekent voor representatie, zichtbaarheid en vrijheid van culturele expressie. Dit seminar laat zien hoe drag, op het snijvlak van kunst, politiek en censuur, zowel een creatieve uitlaatklep als een plek van politieke strijd is.
Serkan Kasapoğlu behaalde twee masterdiploma’s aan de Universiteit van Amsterdam, één in Media Studies en één in Kunst & Cultuur. Zijn werk onderzoekt de raakvlakken tussen cultuur, samenleving en politiek, met bijzondere aandacht voor de manier waarop representatie en censuur de publieke sfeer vormgeven. Centraal in zijn onderzoek staan de vragen: wie wordt er gerepresenteerd, op welke manieren en onder wiens gezag worden verhalen verteld en verspreid? Zijn aankomende publicatie, “Censoring Huysuz: Drag on Turkish TV and Infringement of Cultural Expression”, verschijnt in The Routledge Companion to Drag Studies. Momenteel is hij bezig met het vinden van het juiste promotietraject om zijn academische loopbaan verder uit te bouwen.